Partijen verkennen mogelijke samenwerking vanaf 2028

Partijen verkennen mogelijke samenwerking vanaf 2028

In de afgelopen maanden hebben vertegenwoordigers van de provincie Noord-Holland, de
provincie Utrecht, de gemeenten Hilversum, Wijdemeren en Stichtse Vecht, Waterschap
Amstel, Gooi en Vecht (AGV) en Plassenschap Loosdrecht e.o. constructieve gesprekken gevoerd over
mogelijke samenwerking na afloop van het programma Aanpak Oostelijke Vechtplassen eind
2027. Ze hebben de eerste richting bepaald en afgesproken deze verder te willen verkennen.

De wens is uitgesproken om de beheeropgave voor zowel waterplanten als baggeren vanaf 2028
onder te brengen bij het Plassenschap, waarin de provincies en gemeenten al zijn
vertegenwoordigd. De volgende stap bestaat uit het inzichtelijk maken wat hiervoor
organisatorisch, juridisch en financieel nodig is. Tevens wordt bekeken op welke wijze de
samenwerking met het Waterschap AGV kan worden voortgezet. De overheidspartijen
verwachten in het najaar van 2026, op basis van de verkregen informatie en inzichten, concrete
werkafspraken te kunnen maken.

Tevens hebben de overheidspartijen aangegeven het opgebouwde netwerk binnen het
programma OVP te willen behouden na 2028. De overheidspartijen gaan verkennen hoe dit kan worden ingevuld. Zij verwachten najaar 2026 op basis van de verzamelde inzichten een inhoudelijk gesprek met de stakeholders zoals vertegenwoordigers van de bewoners en de recreatiesector te kunnen voeren.

Vragen of ideeën?

Laat het ons weten!

e-mail ons